1. Jak przyciągnąć uwagę klienta?
Małe firmy mają to do siebie, że na kampanie reklamowe nie mogą wydać więcej, niż 10% swojego budżetu. Nie jest to oczywiście żaden warunek aby wydać 10% na reklamę, ale zazwyczaj mała firma szuka czegoś „do trzech stówek”, co w przybliżeniu daje nam 10% budżetu. Za 300 złotych można przeprowadzić bardzo ciekawą kampanię reklamową. Nie jest powiedziane, że coś co tanie musi być słabe lub mieć słaby zasięg. Specjaliści od marketingu już dawno doszli do wniosku, że lepszym rozwiązaniem będzie praktykowanie starych sposobów bo nie tylko są tanie, ale zawsze się sprawdzają. W tym artykule chcemy się skupić przede wszystkim na sposobach reklamowania. Wiemy oczywiście, że tych sposobów jest bardzo wiele i pewnie nie opiszemy ich wszystkich, ale jesteśmy przekonani, że szukając czegoś „na naszą kieszeń” zdecydowanie przypadnie Wam coś do gustu. Zachęcamy do lektury.
Reklama jest po to, aby ciekawić
Najważniejszą rzeczą w reklamie jest sprawienie, by została ona zapamiętana. Jeśli oglądacie telewizję, to z pewnością znacie mnóstwo reklam, które Was śmieszą i zapadają w pamięć. Ostatnim takim spotem był bodajże blok reklamowy sieci Nju Mobile. Firma Orange (właściciel sieci Nju Mobile) wydała wiele milionów złotych na stworzenie żółtego ludzika, który w zabawny sposób będzie reklamował usługi sieci Orange. Nawet dzieci kojarzą małego, żółtego ludzika z reklamy ale to dobrze, bo marketing powinien trafiać głównie do dzieci – jeśli coś podoba się dzieciom, to rodzice będą zmuszeni to wybrać.
Aby reklama była ciekawa, należy na samym początku zastanowić się, do kogo ma ona trafić. Zazwyczaj wyróżniamy content (treść) brandowy (branżowy) lub masowy. Jeśli prowadzimy małą stolarnię, to pewnie będziemy szukali dla siebie branżowych klientów. Można ich znaleźć na różne sposoby, a według nas najlepszym z nich będzie zdecydowanie … cukierek.
W dobie prężnie rozwijających się agencji marketingowych codziennie powstaje coraz więcej ciekawych form reklamy. W ostatnich latach cukierki reklamowe stały się prawdziwym hitem, bo jeden kilogram tego marketingowego towaru nie przekracza wydatku w wysokości 20 złotych. Co potrafią słodycze? O tym przekonuje się coraz więcej małych firm. Wystarczy na opakowaniu z cukierka wydrukować reklamę i zawinąć w coś słodkiego. Nawet jeśli reklama nie zostanie zauważona na początku, to w momencie rozpakowywania cukierka na pewno konsument zrozumie przekaz cukierka. Cukierki mają to do siebie, że są uwielbiane przez dzieci. Często rodzic zabrania dziecku wkładania cukierków do koszyka, bo albo są one za drogie, albo dziecko za bardzo wierzy w swoje możliwości. Kiedy w sklepie będzie stała hostessa z darmowymi cukierkami, to rodzic nie będzie miał wyboru. Weźmie on tego cukierka, zaniesie go do domu, da swojemu dziecku i w tym momencie machina marketingowa kręci się dalej.
Cel reklamy
Celem reklamy jest zaciekawienie konsumenta oraz oczywiście przedstawienie reklamy w specjalnej formie. Wcześniej wspomnieliśmy o cukierkach reklamowych, gdyż ich cele są non stop spełniane. Możemy je rozdawać na ulicy, a możemy rozsypać je na stoliku z prasą i czekać na zainteresowanie. Zdaniem specjalistów od branży marketingowej cukierki reklamowe gwarantują odrobienie wkładu w ciągu 48 godzin. Potem firma generuje już czysty zarobek.
Uwagę klienta można przyciągnąć na wiele sposobów. Wiadomo, że każdy sposób kosztuje określoną sumę pieniędzy. W Stanach Zjednoczonych oraz we Francji firma wydaje średnio 200 EURO miesięcznie na reklamę. Zazwyczaj za takie pieniądze kupuje się różnego rodzaju gadżety. Mogą to być kubki, szklaneczki, ołówki czy długopisy. Wszystkie te gadżety są potrzebne w życiu codziennym, a jeśli zostanie na nich wydrukowana reklama, to ich założenie zostanie szybko spełnione.
Jak zatrzymać klienta?
Przyciągnięcie uwagi klienta to jedno, ale zatrzymanie go to coś zupełnie innego. Wiele firm narzeka na to, że udaje im się znaleźć klienta, ale trudno go zatrzymać. To zależy od branży. Jeśli firma zajmuje się sprzedażą produktów określonej branży, to nie będzie miała ona stałych klientów na ten sam produkt. Jeśli firma zajmuje się usługami reklamowymi, to prawdopodobnie znajdzie ona klienta a jego zatrzymanie lub utrzymanie będzie się wiązało z efektami reklamy a niekoniecznie cenami za usługi.
Od 2012 roku powstało w naszym kraju bardzo wiele firm. Wszystkie one chcą dobrze prosperować aby gwarantować rozwój na rynku pracy i rozwój samej gospodarki. W dzisiejszych czasach koszta reklamy są bardzo wysokie ale głównie dlatego, że powstaje coraz więcej agencji reklamowych rzekomo posiadających dostęp do najlepszych materiałów oraz trików marketingowych. Cieszy fakt, że Polskie firmy nie są w naszym kraju same. Dzisiaj wystarczy poszukać w sieci firm zajmujących się reklamą i dowiedzieć się czegoś na temat marketingu. Jesteśmy przekonani, że w ciągu najbliższej dekady nasz kraj stanie się jednym z liderów w promowaniu nowych firm. W Polsce co roku pada zaledwie 9% nowych firm. Jest to spowodowane słabą reklamą. Jeszcze dekadę temu było to 12%. Progres jest i to całkiem szybki. Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi wpisami.