Wpadłbyś na to?

Mówi się, że to co proste okazuje się najlepsze. Naszym zdaniem tak właśnie jest i dowodem na to stwierdzenie niech będzie ten artykuł. Postanowiliśmy sporządzić nasz mały ranking najlepszych pomysłów na reklamę. Doskonale wiemy, że jest to temat na czasie, ponieważ w roku 2014 nie mogliśmy liczyć na tanie usługi marketingowe. W 2014 roku powstało w naszym kraju 2589 małych firm i aż 90% z nich prawdopodobnie zostanie zamkniętych. Dlaczego? Bo nie mają one szans na przetrwanie w dobie tak ogromnej konkurencji.

Reklama ma to do siebie, że jest zapamiętywana. Do dzisiaj pewnie wielu z Was kojarzy reklamy nadawane dziesięć czy piętnaście lat temu. Bardzo głośno było o reklamie Hattrick (swego czasu popularne w Polsce kosmetyki), ale odkąd firma zarobiła miliony złotych postanowiła zmienić nazwę i dzisiaj działa pod innym szyldem. Oczywiście nadal zarabia ogromne pieniądze. Aby osiągnąć sukces marketingowy trzeba zrobić wszystko, by reklama została dobrze zapamiętana. Z doświadczenia wiemy, że nie ma nic lepszego od przekupstwa reklamowego. Jak tego dokonać? Wystarczy dać coś konsumentom za darmo, ale na upominku powinno się umieścić odpowiednią reklamę swojej firmy. Doskonałym sposobem będą cukierki. Krówki reklamowe to jedna z naszych propozycji. Wszyscy ludzie uwielbiają krówki. Jeśli zakupimy krówki z nadrukiem i rozdamy je przechodniom, to po pierwszy umilimy im dzień, a po drugie uda nam się zareklamować swój produkt. Krówki z logo są tanie w zakupie. Właściwie możemy je przygotować samemu. Kupujemy kilogram lub dwa kilogramy krówek i przepakowujemy je do przygotowanych wcześniej opakowań. Jeśli nasze opakowania będą naprawdę bardzo ciekawe, to jeszcze tego samego dnia uda nam się odrobić wkład w reklamę.

Podobną rolę co krówki mogą spełniać lizaki reklamowe. Może nie są one tak popularne co inne cukierki i nadają się głównie dla dzieci, ale to właśnie dzieci są często najważniejszymi klientami dla firm. Wiadomo, że jak dziecko czegoś chce, to rodzic zazwyczaj mu to kupuje. Jeśli przechadzając się po ulicy dziecko ma szansę otrzymać darmowego lizaka, to rodzic bez mrugnięcia okiem zapewni dziecku lizaka. Dziecko zje tego lizaka na miejscu, ale rodzic schowa papierek z reklamą do kieszeni i w domu cała machina marketingowa zaczyna ruszać.

Oszczędność

Jeśli wpadamy na unikalny pomysł, to nie tylko robimy coś innowacyjnego, ale przede wszystkim taniego. W dzisiejszych czasach marketing niestety kosztuje nieco pieniędzy. Jeden spot reklamowy w telewizji to będzie wydatek przekraczający 100 000 złotych. Nie są to małe pieniądze, dlatego warto szukać oszczędności. Skoro o tym mowa, to warto przedstawić tutaj osobę, która stała się mistrzem oszczędności w marketingu.

John mieszka w Nowym Jorku od 31 lat. Urodził się co prawda na Bostonie, ale całe życie zamieszkuje w Oakland. Kiedyś założył firmę, ale nie miał pieniędzy na globalną reklamę. Internet też nie był wtedy tak rozwinięty jak dzisiaj. Młody przedsiębiorca chciał mieć dostęp do pół miliona ludzi bo wiedział, że jego produkt na pewno wzbudzi zainteresowanie. Aby nie wydawać pieniędzy na spoty reklamowe, przedsiębiorca postanowił wynająć balon z helem, a na dużej powierzchni wydrukował specjalną reklamę. Za 1000 dolarów dziennie balon unosił się nad Nowym Yorkiem i według statystyk, aż 3 miliony mieszkańców tego wielkiego miasta miało szansę obejrzeć, co znajduje się na balonie. Reklama została zauważona, a młody przedsiębiorca w ciągu zaledwie jednego roku zarobił milion dolarów. Mimo, że wzbogacił się o naprawdę wielkie pieniądze, do dzisiaj ani myśli o reklamie w telewizji. Nad Nowym Yorkiem kilka razy rocznie unosi się wielki balon reklamowy i firma Johna rozwija się prężnie. O to chodzi. Koszt reklamy? Prawie za darmo.

Spryt

W reklamie bardzo ważny jest spryt, ale nie w ogólnym tego słowa znaczeniu, lecz w formie przekazu. Sprytny przekaz powoduje wielkie zainteresowanie. Kojarzycie może reklamy firmy Nju Mobile? Jeśli tak, to pewnie śmiejecie się z żółtego ludzika sprytnie prześmiewającego swoją konkurencję. Taki sprytny przekaz pozwolił firmie Orange (właściciel sieci Nju Mobile) znaleźć milion klientów w ciągu niecałego roku. Zdaniem ekspertów od marketingu jest to ogromny sukces, ponieważ reklama która kosztowała firmę Nju milion złotych w ciągu roku zagwarantowała Orange pół miliarda.

Spryt w reklamie może się objawiać na różne sposoby. Przykładowo koncern Mercedes postanowił sprytnie manipulować swoją nazwą przy okazji reklamy modelów A. Niestety, ale wytrzymałość tych samochodów nie miała nic wspólnego z nazwą „Mercedes”, dlatego firma straciła 2 miliardy Euro na złym marketingu.

Reklama będzie skuteczna, jeśli zaciekawi konsumenta. Jeśli będzie ciekawa, to na pewno firma odniesie spektakularny sukces. Należy jednak pamiętać o tym, że czasem zbytnia oszczędność nie popłaca. Oczywiście rozumiemy i wierzymy w to, że reklama w 100% darmowa może przynieść pożądany efekt, jednak nie zawsze.